Vlada Zdravka Krivokapića potrošila je 29,9 miliona eura preko limita potrošnje definisanog Zakonom o budžetu za 2021. godinu, dok vlada Dritana Abazovića nije ni predložila fiskalnu strategiju Skupštini, utvrdila je Državna revizorska institucija (DRI). Na čelu Ministarstva finansija sada je Aleksandar Damjanović, a u 2021. godini je bio Milojko Spajić.
Vrhovna revizija je izvršila ocjenu primjene kriterijuma fiskalne odgovornosti u 2021. godini u skladu sa Zakonom o budžetu i fiskalnoj odgovornosti.
– DRI ukazuje da prije usvajanja revidiranih smjernica makroekonomske i fiskalne politike za period 2021–2023. godine nije donesena fiskalna strategija za period 2021–2024. godine u skladu sa članom 17 Zakona o budžetu i fiskalnoj odgovornosti. Iz ovog razloga se nije mogla izvršiti ocjena fiskalne usklađenosti strategije i smjernica obavezujućih za 2021. godinu, piše u izvještaju DRI koji potpisuje član Senata Milan Dabović.
Utvrđeno je da limit potrošnje planiran Zakonom o budžetu Crne Gore za 2021. godinu nije usklađen sa limitom potrošnje definisanim u revidiranim smjernicama makroekonomske i fiskalne politike za period 2021–2023. godine.
– Izdaci iskazani u Predlogu zakona o završnom računu budžeta Crne Gore za 2021. godinu umanjeni za izuzeća iz limita potrošnje iznose 1,903 milijarde eura, što je za 29,9 miliona eura više od limita potrošnje utvrđenog Zakonom o budžetu Crne Gore za 2021. godinu i na taj način nije usklađen utvrđeni limit potrošnje, navedeno je u izvještaju.
DRI je ukazala da Vlada nije u skladu sa članom 18 Zakona o budžetu i fiskalnoj odgovornosti donijela smjernice fiskalne politike za 2022. godinu, zbog čega se nije mogla izvršiti ocjena fiskalne usklađenosti limita potrošnje navedenih u Zakonu o budžetu Crne Gore za 2022. godinu (kao i u rebalansima) i limita potrošnje navedenih u smjernicama, obavezujućih za fiskalnu 2022. godinu.
– Vlada je predložila Zakon o izmjenama i dopuni Zakona o budžetu za 2022. godinu, kojim je planirano niže ostvarenje prihoda, kao i uvećanje izdataka sa negativnim efektima na utvrđeni budžetski rezultat i na neto zaduživanje, a da nisu utvrđene mjere fiskalne politike kojima će se obezbijediti sanacija budžetskog gotovinskog deficita u skladu sa članom 21 stav 3 Zakona o budžetu i fiskalnoj odgovornosti, naveli su iz DRI.
Deficit 2,27 odsto, javni dug 84 odsto BDP-a
Analizom statičkih indikatora, posmatranih kroz plan i izvršenje, utvrđeno je da su od osam obavezujućih indikatora realizovana četiri i to: ostvaren je primarni gotovinski suficit u iznosu od 2,44 miliona eura; učešće deficita opšteg nivoa u BDP-u ostvareno je ispod tri odsto i iznosilo je 2,27 odsto; iznos planiranih tekućih prihoda i donacija je 1,87 miliona i veći je od tekućih izdataka i transfera, iznos ostvarenih tekućih prihoda i donacija je 1,915 miliona i veći je od tekućih izdataka i transfera koji su ostvareni u iznosu od 1,77 miliona.
– Statički indikatori koji nisu realizovani odnose se na: planiran je primarni gotovinski deficit u iznosu od 124,08 miliona; planirano je učešće deficita u BDP-u iznad tri odsto, odnosno u iznosu od 5,16 odsto; učešće javnog duga u BDP-u planirano je iznad 60 odsto, odnosno u iznosu od 89,25 odsto; učešće javnog duga u BDP-u ostvareno je iznad 60 odsto i iznosilo je 84,01 odsto, piše u izvještaju.
Analizom dinamičkih indikatora, posmatranih kroz plan i izvršenje, utvrđeno je da je od šest indikatora realizovano pet. Dinamički indikator koji nije realizovan odnosi se na stopu rasta limita potrošnje tekućeg budžeta i budžeta državnih fondova, koja je veća od planirane stope rasta realnog BDP-a.
Izvor: Dan